13 april 2005

Skrivekløe ?

Jeg begynte å tenke litt på...
Var egentlig skrivekløe et litt dårlig ord å kalle denne bloggen ?
Hva synes du ?
Hva er egentlig skrivekløe ?
Klør det når du skriver ?
Eller skriver du når du klør ?
Og hvor klør det når du har skrivekløe ?

Det er jo på en måte hodet som renner litt over av ulike tanker, synsinger, meninger og ytringsønsker - men det klør jo vitterligen ikke ?

Nei, klør det gjør det når du har fått myggstikk.
Eller når du har vannkopper.
Eller når du er trøtt - da klør jeg overalt - men da har jeg ikke lyst til å skrive.
Ikke når jeg har vannkopper heller.

Nå er det riktignok lenge siden jeg hadde vannkopper. Jeg hadde nok begynt på skolen, og jeg var nok skrivedyktig - men jeg kan ikke i min villeste fantasi erindre at den kløen jeg da hadde, motiverte til noe skriving ?

Myggstikk derimot - det kan man jo skrive både opp og ned om.
Jeg er alltid tidlig ute med å få årets første myggstikk.
"Søtt blod" husker jeg foreldrene mine sa når jeg var liten, og at myggen var veldig glad i dette "søte blodet".

Nå - når jeg er blitt voksen - så tror jeg kanskje ikke så mye på dette lengre.
Skal myggen liksom kjenne på lang avstand, at det blodet som strømmer i årene mine (under både hud, og litt av hvert) er så mye søtere enn alle andres ?
Og hvorfor er så mitt blod så mye søtere ?
Nei tullprat.
Jeg tror kanskje at det kan ha litt med arealet av overflaten å gjøre.

Det har seg nemlig slik, at jeg tror at hvis man hadde satt seg ned og beregnet arealet av overflaten av min kropp, og kroppene til de jeg vanligvis omgås - ville jeg etter all sannsynlighet havnet blant de med det største tallet på listen.

Bakgrunnen for dette er ikke nødvendigvis at de jeg omgås er så bittesmå, men det har vel antagligvis heller med å gjøre at mitt legeme er bygd mer for komfort, enn for fart.

Da er det jo ikke så veldig unaturlig at myggen velger meg.
- det er best landingsforhold
- en naturlig tanke for en mygg vil være at jo større - jo mere blod
- jo større landingsplass, jo mindre sannsynlig å bli oppdaget

Jeg tror nok at disse argumentene veier mer, enn min barndoms løgn om "søtt blod".

Jeg har ikke fått årets første myggestikk ennå, men jeg vil anta at det er rett rundt hjørnet. Jeg får det helst om natten. I ly av nattens mulm og mørke, har den sneket seg inn på soverommet (og gudene vet hvor den har sneket seg fra), og etter at jeg har sovnet - så slår den til.

Forresten - nei - det er ikke slik.
Den slår til, i det øyeblikket jeg er i ferd med å sovne.
Og da tenker den - "jeg prøver meg i øret"

Hva er dette ?
Hvorfor skal all mygg satse på øret ?
Jeg for min del har utallige andre kvaratcentimeter som den kunne valgt - men øret er det, og øret blir det.
Den lykkes imidlertid sjelden i sitt første tokt.
Øre-blod er sikkert bedre enn annet blod. Hva vet jeg.

Myggen er rar.

Ikke skriver den heller.

Hvem stikker myggen ?
Finnes det noen som gjør det ?
Og - skriver myggen etter å ha blitt stukket ? Jeg tviler på det.

Skrivekløe er definitivt et dårlig ord.

Ha en fin mygg-fri dag.
Med eller uten kløe.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Du stiller en rekke spørsmål og jeg tenkte jeg skulle svare på noen av dem:

---

“Hva er egentlig skrivekløe ?”

» Kløe i fingertuppene etter å ha blitt kilt av et tastatur.

---

“Skal myggen liksom kjenne på lang avstand, at det blodet som strømmer i årene mine (under både hud, og litt av hvert) er så mye søtere enn alle andres ?”

» Vel, det hevdes at myggen aller helst vil bite mennesker med seksuell tiltrekningskraft, så du burde være glad til.

---

“Hvorfor skal all mygg satse på øret ?”

» Dette er en misoppfatning. Det er bare den beryktede ekstremsport-myggen som går etter ørene, fordi dette nesten alltid gir den ønskede oppmerksomhet. Les forøvrig boken Why Mosquitoes Buzz in People's Ears om dette.

---

“Hvem stikker myggen ?”

» Spørsmålet kan ha minst to betydninger, og jeg svarer derfor på begge. 1) Myggen stikker alle med seksuell tiltrekningskraft og som flasher bar hud. 2) Den sinnssykt plagsomme, utrolig bittelille knotten stikker riktignok ikke, men småbiter litt på myggen.


Myggens verste fiende skriver imidlertid blogger og kåserier!

---

For øvrig nevner du “vannkopper” i innlegget ditt, og det kunne sikkert gi en hel del skrivekløe om du bare tenker litt på det..

Gastronauten sa...

Takker så inderlig - for en god, finurlig - og gjennomarbeidet kommentar.

Setter virkelig stor pris på at du - Anonymous - har gjort deg bryet med denne researchen. Det overrasker meg imidlertid, at du velger å kommentere anonymt, og at vi dermed ikke vet hvem vi skal kreditere de velformulerte vendingene.

Anonym sa...

Anonymiteten skyldes naturligvis en frykt for myggens represalier. Her er nemlig den nevnte tiltrekningskraften tilstede i fullt monn..

Anonym sa...

heisann så fin blogg da. skrivekløe!hehe. du fikk nå inn arial av overflate. hehe=)
klem fra Hestelise:)

Anonym sa...

Hei!

Så morsomt at navnet på bloggen min skulle gi slik inspirasjon! Skrivekløe er nok noe som både sitter i bakhodet et sted og i fingertuppene! Min skrivekløe blir en bok, forhåpentligvis neste år, utgitt på rainbows-end.no, og i sjangeren fantasi..

Om du vil lese den, kommer den til å hete "Solstorm", og vil nok kunne gi opphav til enda flere kommentarer, både hyggelige og mindre hyggelige!

Med vennlig hilsen

Siv