06 april 2005

Plommer eller ?

Var det "plommor" eller "blommor" de skulle plukke i Hardanger ?

Det kom jeg til å tenke på.

Og hvem var det egentlig som skulle plukke?
Sa de noen gang noe om det?

Er ikke det ufattelig typisk - at en husker kun en enkelt strofe av en sang, og resten er bare helt komplett forsvunnet ?

Uansett - plommor eller blommor. Det var det jeg lurte på.
Mulig at denne usikkerheten forteller mye om min kunnskap innen vår forundelige flora, og at hadde jeg vært litt mer oppdatert så hadde jeg skjønt at det var plommor - eller motsatt. Sannelig om jeg vet.

Ikke vet jeg hva de skulle plukke.
Ikke vet jeg hvem som skulle plukke.
Jeg er sannelig ikke sikker på om jeg vet hvorfor de skulle plukke heller.

Jeg har en høne å plukke med deg.
Sier noen.
Tror aldri jeg har sagt det.
Grunnen til det er nok at jeg ikke helt vet hva det betyr, eller hva en mener med det.
Har i grunnen aldri plukket høner..

Bær derimot - det har jeg plukket.
Molter, tyttebær, bringebær og blåbær.
Også hagebær da selvfølgelig, men det teller liksom ikke.

Vi har et plommetre.
Den første høsten - etter vi flyttet hit - rant det over av plommer.
Vi plukket plommer opp og ned i mente.
Før vi beskjærte treet...
Siden ble det smått med plommer.
Vi skulle kanskje vært en tur til Hardanger ?

1 kommentar:

Gastronauten sa...

Takker så mye...
Godt å få det oppklart en gang for alle...