06 april 2005

En tanke...

Når man først begynner å tenke, så er det vanskelig å stoppe...
...derfor kommer min andre tanke bare få minutter etter den første.

For jeg stusset litt ved ordet tanke.
En tanke.
Man kan også si "å tanke", men det gjør man helst på bilen - og ikke med hodet, men fortrinnsvis med en bensinpumpe.
Man kan selvfølgelig lage spenstige metaforer, og si at en "tanker på tanker".
Tanken har jo også da selvfølgelig to betydninger, både tanken i hodet og tanken på bilen.

Før syntes man jo det var så fint og flott med en tiger på tanken.
Ingen snakket om hvilke tanker man skulle ha.
På Blåfjell, eller var det månetoppen - så sa Dronning Fjellrose at man skulle ha "rene tanker" - men hun nevnte ingen tiger.

På engelsk så heter the "to think", mens "to thank" antageligvis er infinitivsformen av å takke (tror jeg).

To thank, to think. I think I'm going to thank.

Takk for tanken, takk for omtankten sier vi - hvis noen har vært ekstra snille, eller hvis noen sier noe fint. Hvis vi for eksempel er lei oss.
Takk for omtanken. Ingen tiger på tanken da nei. Ingen tiger i tankene heller da - hvis noen har gjort eller sagt noe som er så snilt eller fint at vi takker for omtanken.

Har vi tiger i tankene da ?
David Attenbourogh(?) - og de gutta der, har nok til en stadighet det.
Vi klarer oss med tigern på tanken - og har vel i og for seg kanskje mer enn nok med det.

Takk for tanken.
Tikk takk.
Takk for tikket.
Tigeren takker for at den fikk være på tanken.
Tigeren takker for at vi en stakket stund hadde den i tankene.
David Attenbourogh(?) derimot, tenkte vi ikke så mye på.
Hans Kristian Alsvik er imidlertid mye lettere å stave.

Det å stave har jo blitt så populært nå om dagen.
Alle staver jo hurrige rundt.
Til og med jeg staver.
Splitter nye staver har jeg fått meg.
Teleskop-staver, med justerbar lengde - og med innebygd halv hanske, slik at jeg ikke skal miste de fine stavene når jeg staver rundt i en voldsom hastighet.
Sannelig bra at en ikke mister dem, for neimen om jeg vet hvor den har tatt veien, om en skulle komme i vanvare å miste grepet i et solid stavtak.
Stavkirkene imidlertid - de er ikke lengre så populære.
Stavkirkene får kanskje en renesanse de også, nå når staving er blitt så populært ?

Sannelig om jeg vet.

Tikk, tikk.
Tikk, takk.

Med eller uten tiger...

Ingen kommentarer: